Jaoston toiminta-ajatus

Leppävirran Virin lentopallojaosto on harraste- ja kilpaurheilijoita kehittävä kasvattajaseura.

Strategiset tavoitteet:

Varmistaa pelaajien, joukkueiden ja valmentajien kehitys kaikissa ikäryhmissä

Harrastaja- ja joukkemäärien kasvattaminen

Vahva talous

Kilpailukykyiset olosuhteet

Laaja-alainen vetovoima

Seuran toimintalinjan kuvaus

Toiminta-ajatus

Leppävirran Viri ry on vuonna 1937 perustettu yleisseura, jonka kotipaikka on Leppävirta. Viri on kasvattajaseura ja toiminnan painopiste on nuorison harraste- ja kilpailutoiminta. Myös aikuisten terveys- ja kuntoliikunta kuuluvat olennaisena osana Virin toimintaan. Virissä toimivat seuraavat jaostot: yleisurheilu, lentopallo, pesäpallo, hiihto sekä ampumahiihto.

Seura kannustaa nuoria ja vanhempia osallistumaan seuran toimintaan valmentajina, ohjaajina, toimitsijoina ja tuomareina sekä seura-aktiiveina. Seuran uusia ja vanhoja jäseniä kohdellaan tasa-arvoisesti.

Arvot

Leppävirran Virin arvoja ovat yhteistoiminta, tasavertaisuus, suvaitsevaisuus, monipuolisuus ja jatkuvuus. Leppävirran Virillä on Tähtiseura -status.

Visio

• tarjota eri-ikäisille kuntoa kohottavaa, positiivisia elämyksiä tuottavaa ja yhteisöllisyyttä kehittävää liikuntaa
  • innostaa lapsia ja nuoria elinikäiseen harrastukseen
  • tukea harrastajia ja toimijoita sekä joukkueita kehityspolulla ylöspäin
  • tukea ja kannustaa omia junioreita sekä aktiiviurheilijoita edustustehtäviin sekä yksilö- että joukkuelajeissa
  • kasvattajaseurana edistää nuorten urheilu-uran kehittymistä
  • kouluttaa ja innostaa valmentajia, ohjaajia, toimitsijoita ja tuomareita seuratoimintaan
  • innostaa lasten ja nuorten vanhempia osallistumaan seuran toimintaan
  • toimia yhteistyössä Leppävirran kunnan, koulujen ja leppävirtalaisten järjestöjen kanssa
  • kehittää toiminta-alueensa liikuntamahdollisuuksia
  • olla aktiivinen aluejärjestöjen ja lajiliittojen suuntaan

Nuorten harraste- ja kilpailutoiminta

Kilpailutoiminta

• Viri on yksi Pohjois-Savon johtavista junioritoimintaa toteuttavista lentopalloseuroista
  • Virillä tulee olemaan vuonna 2021-2022 n. 50 lisenssipelaajaa ja 10 tuomarilisenssiä
  • Juniorisarjoihin osallistuu 4 joukkuetta ikäluokissa F - A
  • Virillä on myös Beach Volley-toimintaa

Harrastetoiminta

• Viri tarjoaa 7-15 vuotiaille lapsille ja nuorille mahdollisuuden opetella lentopallo- ja liikuntaharrastusta erilaisten harrastekerhojen kautta (Starttikerho)
  • Virissä pelaa n. 70 harrastelentopalloilijaa
  • Viri tarjoaa nuorille 15-20 v. lentopallon harrastekerhotoimintaa kysynnän mukaan
  • Vuosittaiset Power-cup turnaukset, kesäleirit, pikkujoulut, päättäjäiset, liigapeleissä käynnit sekä muut ydintoimintaa tukevat tapahtumat kuuluvat olennaisena osana Virin toimintaan

Aikuisten harraste- ja kilpailutoiminta

Kilpailutoiminta

• Virillä on joukkue naisten 2  -sarjassa

Harrastetoiminta

• Viri tarjoaa miesten- sekä sekajoukkueiden harrastevuorot
  • Lentiskoulutusta aikuisille järjestetään kysynnän mukaan
  • Leppävirran puulaakiturnaus järjestetään vuosittain
  • Ramilentis-turnaus(300-sarjan turnaus) järjestetään vuosittain
  • Viri toimii aktiivisesti Vesileppis Areenalla talkoissa

Ongelmanratkaisuryhmä

Virin lentopallojaoston junioritoimintaan liittyviä ongelma-ja riitatilanteita ratkaisemaan  valitaan erillinen ongelmanratkaisuryhmä, johon kuuluvat seuran edustajat lentopallojaostosta sekä henkilöt, joita riita tai ongelma koskee. Ongelmanratkaisuryhmä kutsutaan tarvittaessa koolle ja sen käsittelyyn voidaan tuoda mikä tahansa Virin lentopallojaoston junioritoiminnan ongelma-/riitatilanne. Jos ryhmän toimivalta ei riitä asian ratkaisemiseen, viedään se edelleen seuran johtokunnan käsiteltäväksi.